A mantráról
E benső béke elérésével megszűnnek anyagi szenvedései, elméjét áthatja a derű és értelme is hamarosan megszilárdul.
Bhagavad-gítá 2,65.
Mi a mantra?
A különböző mantrák hangos vagy hangtalan zengetése része a spirituális utaknak, a tradicionális utakat követő gyakorlók számára természetes a mantrák ismétlése, amit mantra dzsapának hívunk.
A mantra szó jelentése: manas (elme) és trajate (tisztítani) szankszrit szavakból tevődik össze, vagyis egyszerű fordításban az elme tisztítását jelenti.
Hogyan hat a mantra az elménkre?
Az életünk során bármilyen esemény is történik velünk, az lenyomatot (szamszkára) képez elménk tudatalatti vagy tudattalan részében. Minél többször kerülünk hasonló helyzetbe, annál mélyebb a lenyomat, a bevésődés.
A külső hatások, tapasztalások lejutva a tudattalanunk mélyébe megmozgatják ezeket a bevésődéseket, melyek, mint buborékok a víz alól, lassan felfelé szivárognak, aktiválva a szunnyadó vágyainkat (vászanák), amik a tudatunk felszínén különböző érzelmi hullámzásokban, viselkedésekben nyilvánulnak meg. Ezzel alakítva sorsunkat, hiszen a gondolati és tettbeli cselekvéseink újabb lenyomatokat, mintákat és újabb karmákat hoznak, ill. aktiválnak.
Amikor egy mantrát hosszú időn keresztül gyakorlunk, akkor az új mintát hoz létre az elmében, lassan átvéve a korábbi bevésődések, benyomások helyét. A szunnyadó inaktív vágyak, múltbeli benyomások tudatosulásával, ill. ezeknek a szamszkáráknak a feloldódásával, az elme hullámzása lecsendesülhet, az elménk békésebbé, derűsebbé kiegyensúlyozottabbá, elégedettebbé válhat.
A mantra jóga elmélete szerint a mantrára, mint meditációs tárgyra való összpontosítás és teljes ráhangolódás a gyakorlót elviheti arra tiszta, legfelsőbb kozmikus tudatosságba, amelyben a mantra a legfelsőbb "para"síkján megnyilvánult a látó számára, vagyis a tudatosság egy magasabb szintje érhető el.
A mantra jellem és karakter formáló ereje
A mantrát napi szinten gyakorolva a személyiségünk karaktere, jelleme finomabbá, szattvikusabbá, a jóság kötőerejével áthatottá válik. Az elme higgadttá, összeszedettebbé, békésebbé válik, csökkennek a szomorúsággal, lehangoltsággal járó állapotaink, a személyiségünk rugalmasabbá, harmonikusabbá és derűsebbé válik általa.
Hogyan gyakoroljuk a mantra jógát?
Érdemes egy lecsendesülésre, meditációra alkalmas helyet kialakítanunk magunknak, ez a tér legyen tiszta és rendezett.
A mantra jógára a legalkalmasabb napszak a hajnali, ill. az alkonyati órák. A legkívánatosabb időt belső elcsendesedésre, meditációra és mantra dzsapára a reggel 04-06 óra közötti időt tartják.
Fontos, hogy a mantrát mindig az eredeti nyelven zengessük, még ha a tartalmi megértés miatt le is fordították a mantrát.
Fontos a hibátlan, pontos kiejtése a mantrának. Az ütem ne legyen sem túl gyors, sem túl lassú, egyrészt torzulhat a mantra, ha hadarjuk, másrészt könnyen eltérül a figyelem, ha lassan mondjuk.
A dzsapa mála (108 szemes imafüzér) segíti fenntartani az elme éberségét, hogy a mantrára összpontosítson, valamint jó ritmust ad a folyamatos ismétlésnek.
Mantra dzsapa közben mélyen, áthatóan lélegezz. A tudatfókuszt
tartsd a mantra hangján, vagy jelentésén, ha az elme elkalandozik újra és újra
hozd vissza a fókuszt mantrára.
Rendszeres gyakorlással idővel elérjük majd, hogy a mantra már "belül" zengjen, egész nap az elménkben legyen, és érezzük áldásos hatását abban, hogy tudatunkat békesség, nyugalom hatja át.
Felh.irodalom: Pandit Radzsmani Tigunait Ph.D: A mantra ereje A beavatás misztériuma Danvantara Kiadó Bp. és DVAIPĀYANA VYĀSA EREDETI MŰVE NYOMÁN: BHAGAVAD-GÍTÁ - Bakos Attila és Bakos Judit Eszter Ph.D Danvantara Kiadó Bp.